Sauna și beneficiile ei pentru sănătate

Academia Barbatilor

Sauna este paradisul relaxării. Acest loc aparent neprietenos este cea mai bună soluție de refacere după o sesiune la sală sau după o săptămână stresantă la job. Sauna înseamnă mult mai mult decât a sta pe o băncuță de lemn și de a respira aer fierbinte. Beneficiile aduse sănătății de această încăpere inventată de finlandezi în urmă cu peste 2000 de ani sunt numeroase și mulți nici măcar nu le conștientizează. Să trecem în revistă zece dintre acestea:

1. Sauna ajută la recuperarea rapidă

Aproape orice sală de forță și antrenament care se respectă are integrată o saună. Poate că mergi la sală, dar nu ai fost niciodată curios să vezi ce se întâmplă în spatele acelei uși aburite. Ei bine, acea încăpere nu este făcută doar pentru grupurile de prieteni care stau la taclale și se relaxează, ci există un motiv bine definit pentru care sălile de sport au o saună.

Citește și: 5 beneficii ale criosaunei. Terapie pentru corp la -180°C

Și asta deoarece sauna ajută la recuperarea după efort, scăpându-te de balastul metabolic format în timpul și după exercițiile fizice. Atmosfera încinsă din saună contribuie la circulația sângelui în mușchii obosiți, lucru greu de realizat după o sesiune intensă de antrenament. Astfel, mușchii își vor reveni mult mai repede la condiția inițială, reducându-se riscul de accidente, în special dacă nu ți-ai făcut încălzirea în mod corespunzător.

2. Te face mai inteligent

sauna și beneficiile eiSuntem siguri că ești un tip inteligent, însă dacă vrei să-ți mărești capacitatea intelectuală, sauna e un mijloc foarte bun. Doar 5-10 minute petrecute în interiorul unei saune se transformă într-un interval de timp suficient pentru a activa factorul neurotrofic derivat din creier, care contribuie la creșterea numărului celulelor cerebrale, pe care, totodată, le și întărește.

Un alt lucru la care sauna își aduce contribuția din plin este eliberarea de norepinefrină, care participă la îmbunătățirea acuității și agerimii mentale, făcându-te să iei decizii mai rapide și mai bune. Acest lucru se realizează, însă, prin folosirea constantă a saunei, deci nu te aștepta să vezi rezultate după două-trei utilizări, fiindcă vei fi dezamăgit.

Citește și: 7 efecte pozitive (sau nu) pe care le are sexul asupra creierului

3. Te scapă de răceală și ajută la vindecarea altor boli

O sesiune în saună poate ajuta la creșterea numărului de celule albe din sânge, lucru vital în lupta împotriva răcelii. Cu cât ai mai multe celule albe, cu atât sistemul imunitar e mai eficient. Nu înseamnă că sauna e soluția pentru a nu te mai îmbolnăvi vreodată, dar în mod cert ea te va ajuta să-ți revii mai rapid.

4. Sauna ajută la creșterea rezistenței

Mulți atleți de performanță așează sauna pe primul plan atunci când sunt întrebați care e secretul succeselor lor. Organismele noastre pot rezista unui anume nivel de căldură. Sauna ajută la creșterea nivelului de toleranță în această privință, permițându-ne să alergăm mai mult sau să exersăm mai intens, înainte de a obosi.

5. Îți protejează creierul

Demența și boala Alzheimer – două boli care ne sperie numai dacă ne gândim la ele. Studiile au arătat însă, că bărbații care folosesc sauna își reduc considerabil riscul de a le dobândi. Pe lângă faptul că impulsionează inteligența, sauna își aduce o bună contribuție la îmbunătățirea memoriei și la reținerea mai ușoară de noi informații.

Citește și: 7 semne care-ți transmit că ai putea suferi un accident vascular cerebral

6. Sauna diminuează tensiunea arterială

Am aflat că îmbunătățește rezistența la efort, dar o sesiune de saună poate contribui și la scăderea tensiunii arteriale, ajutându-te să te relaxezi, prin dilatarea vaselor de sânge. Studiile au arătat că tensiunea poate să scadă până la 24% în urma unei sesiuni de saună, acest lucru contribuind totodată la minimizarea unor posibile afecțiuni cardiologice, precum aritmia.

7. Accelerează scăderea în greutate

Dacă vrei (și trebuie) să slăbești cât mai rapid cu putință, ia în calcul și sauna, fiindcă acesta e unul dintre cele mai ușoare moduri în care o poți face. Când stai în saună, transpiri și pulsul crește cu până la 20%, ceea ce înseamnă că într-o sesiune de 20 de minute poți arde circa 500 calorii. Combinată cu o sesiune intensă de exerciții fizice și cu dieta potrivită, această activitate te va ajuta mult să-ți atingi țelul.

8 Te ajută să socializezi

sauna și beneficiile eiSigur, nu intri într-o saună cu gândul că acolo îți vei face cei mai buni prieteni, dar vei fi surprins să vezi cât de bun este acest spațiu la capitolul socializare. Pentru că, dacă ești împreună cu alte persoane în saună, e destul de ciudat să nu vorbești deloc. Și chiar dacă nu vei deveni prieten pe viață cu respectivele persoane, e posibil să se lege tot felul de lucruri, inclusiv în zona afacerilor.

Citește și: Cum să faci networking de calitate

9. Sauna îți face părul să arate foarte bine

Cine nu vrea să aibă un păr sănătos, care să arate foarte bine? Mai ales atunci când acesta începe să te părăsească încet-încet? Glandele sebacee din pielea capului sunt responsabile cu întreținerea naturală a părului. Când ești în saună, căldura activează aceste glande, care vor produce substanțele necesare pentru a hidrata firele de păr și a-ți face podoapa capilară să arate cât mai bine.

10. Sauna te face să arăți mai tânăr

Știi deja că pielea e cel mai mare organ al corpului și, ca orice organ, trebuie îngrijit în permanență. Sauna e unul dintre cele mai bune moduri în care poți avea grijă de pielea ta, căldura și aburii susținând elasticitatea, prevenind apariția ridurilor și, totodată, îmbunătățind circulația sângelui și menținerea sănătății dermatologice.

Citește și: Cum să arăți mai tânăr decât ești

Bine de știut!

Unele persoane pot simți că se sufocă în momentul în care intră într-o saună, dar această senzație e trecătoare, cu timpul. Ca orice altă situație, expunerea organismului într-un mediu cu care nu e obișnuit e posibil să fie neplăcută inițial, dar să-ți aducă beneficii imense ceva mai târziu. Prin urmare, dacă încă nu ai avut parte de avantajele relaxării într-o saună, sperăm că cele 10 beneficii pe care această încăpere le aduce sănătății, să te convingă să încerci.

Citește și: 7 remedii pentru mahmureală, susținute de știință