Te-ai angajat recent? 4 moduri în care să faci impresie în prima săptămână la job

Academia Barbatilor

Woody Allen spunea cândva că 80% din succes ține de felul în care te prezinți. Există în mod cert un sâmbure de adevăr în asta, iar determinarea și munca te vor duce departe. Însă la fel de bine se știe că atunci când ai un job nou, e important să faci impresie încă din primele zile în care te prezinți la lucru. Iar această impresie ține de relația pe care ți-o construiești de la bun început cu managerii și cu colegii de muncă.

Nu poți subestima importanța unei bune impresii, fiindcă ai un singur „glonț” în legătură cu asta – cel ce trebuie folosit în prima săptămână. Indiferent că realizează asta sau nu, oamenii te vor judeca în momentul în care intri în colectivitatea lor. Depinde de tine să-ți construiești o imagine bună și, mai ales, să o faci cu încredere și nu cu aroganță. Dacă știi să controlezi comportamentul în prima săptămână de la noul job, atunci vei putea controla și impresia pe care o lași.

1 Respectă codul vestimentar

cum să faci impresie bună la job
Foto: Startup Stock Photos

Sună ciudat, dar ceea ce vei purta în prima săptămână la noul loc de muncă va rămâne întipărit în mințile tuturor și va face o impresie pe termen lung. Există și un motiv pentru asta: fiecare loc de muncă are propriul său cod vestimentar și propria cultură în acest sens. Va trebui să afli rapid care este aceasta și să îmbrățișezi imediat situația. Probabil ai fost deja măcar o dată în birourile companiei (pentru interviul de angajare), ceea ce înseamnă că ai observat cât de cât cum se îmbracă angajații. Urmează exemplul șefilor și poziționează-te într-o postură sigură de la bun început, fără a-ți asuma riscuri.

Există destulă flexibilitate în privința vestimentației la birou în zilele noastre, dar asta nu înseamnă că poți purta orice-ți trece prin cap. Îmbracă-te mai degrabă conservator, mai degrabă spre elegant, pentru că vei avea mai târziu opțiunea de a coborî ștacheta, dacă e cazul.

Un lucru important se poate spune în legătură cu parfumul. E recomandabil să eviți purtarea unui parfum puternic în prima săptămână la serviciu. Multe persoane (în special femei) sunt alergice la tot felul de parfumuri, iar dacă se vor afla în situația de a fi „agresate” cu arome puternice din partea unui nou-venit, s-ar putea să nu-l privească în continuare cu ochi prea buni.

2 Lasă telefonul deoparte

cum să faci impresie bună la job
Foto: Drobot Dean

Cel mai facil lucru este să folosești telefonul drept paravan în perioadele de liniște sau în cele în care nu ești sigur de ceea ce trebuie să faci. Însă trebuie să te auto-controlezi și să lași telefonul deoparte, fiindcă dacă stai continuu cu ochii în el îți deteriorezi imaginea de la bun început.

Folosirea telefonului mobil are un imens impact negativ asupra imaginii noilor angajați. Transmite mesajul că nu ești cu atenția îndreptată la job sau la cei din jurul tău. Din postura de nou angajat, telefonul ar trebui să rămână în buzunar sau în geantă, fără să fie văzut pe birou sau fără să-l pui pe masă în cadrul întâlnirilor. De fapt, pentru a face o impresie bună, încearcă să te poziționezi drept persoana care nu-și folosește telefonul, adică una disciplimată și concentrată asupra muncii.

Dacă ideea de a nu atinge telefonul mobil te angoasează, folosește acea energie nervoasă pentru a face cunoștință cu noii tăi colegi de muncă.

3 Respectă timpul șefilor și al colegilor

Foto: Drobot Dean

Nu e nimic greșit în a pune întrebări. E absolut normal să te informezi despre lucrurile cu care nu ești încă familiarizat sau asupra unor chestiuni neclare. Dar în același timp există posibilitatea ca, fără intenție, să devii lipsit de respect interpelându-ți superiorul și punându-i întrebare după întrebare în timp ce acesta are treabă.

Șeful tău vrea să aibă un subaltern bun, deci nu e o problemă legată de faptul că nu ar vrea să-ți răspundă. Dar dacă vezi că are treabă, nu insista cu întrebările, fiindcă nu vei primi nici răspunsuri bune și nu vei fi nici bine văzut pentru faptul că-l enervezi atunci când are mai puțină nevoie ca oricând de așa ceva. Identifică cele mai bune momente ale zilei în care să-i pui întrebări și fă-l să vadă în tine o persoană proactivă și respectuoasă.

4 Nu uita că ești la muncă

cum să faci impresie bună la job
Foto: Suwannar Kawila

Poate părea evident, dar unii scapă asta din vedere: concentrează-te pe muncă și fă-o cu simț de răspundere. O muncă de calitate te va ajuta să ieși în evidență și se va contabiliza în impresia generală lăsată de la bun început.

A face o treabă bună e sfatul care închide cercul sugestiilor pentru comportamentul în prima săptămână la birou. Prezintă-te cu cea mai bună versiune a ta și oamenii te vor lua în serios. Nu-ți folosi telefonul și vei fi mai concentrat. Respectă timpul celor din jur și ei te vor respecta, la rândul lor, pe tine. Toate aceste lucruri contribuie la o eficiență mai bună și o calitate a muncii mai ridicată. Combină aceste strategii și vei face o primă impresie excelentă.

Un nou loc de muncă poate fi în egală măsură incitant și dătător de emoții. Probabil îți vei face griji în privința modului în care te vor privii noii colegi sau a faptului că există posibilitatea să nu te încadrezi perfect în noua companie și poziție. În același timp, însă, amintește-ți că din moment ce te-au angajat și ai trecut cu brio de interviuri, șefii au considerat că ești cea mai bună alegere. Du-te la noul job cu încredere, fii pozitiv și nu va apărea nimic care să te facă să nu pornești cu dreptul.

Citește și: 4 întrebări pe care să ți le pui înainte de a-ți da demisia