Teodor Sofronie: „ Un eveniment pe mare înseamnă bucurie, dar și multă muncă”

Academia Barbatilor

Cu Teodor Sofronie, președintele Yacht Club Sportiv Sail la Vie, despre ce înseamnă să fii navigator, despre istoria yachtingului în România și despre cum poți organiza o petrecere pe mare.

Cât de popular este yachtingul în România în acest moment? Dar sailingul?

Popularitatea yachting-ului în țara noastră a fost și este strâns legată de dezvoltarea economică și de starea de spirit a oamenilor, de evoluția social-politică.

Yachting-ul-ul a apărut pentru prima dată în România în 1921, odată cu apariția, la Constanța, a Yacht Clubului Roman, aflat din 1924 sub patronajul regelui Ferdinand și redenumit tot atunci Yacht Clubul Regal Român. În 1937, când clubul s-a mutat la București, avea peste 200 de membri și 16 ambarcațiuni, cu baze la Eforie, Mamaia și București, pe lacurile Herăstrău și Snagov. Activitatea clubului a fost îngreunată de cel de-al Doilea Război Mondial, iar în 1948 comuniștii au decis desființarea sa.

Teodor Sofronie yachtingDictatura proletariatului a considerat că sportul cu vele este un sport burghezo-moșieresc nedemn pentru muncitori și pentru cei cu „origini sănătoase” și, în consecință, yachting-ul a dispărut complet o perioadă. Ca și în cazul altor sporturi, odată scăpați de „elementele reacționare”, interesați de propagandă prin sport, comuniștii au înființat secții de yachting pe lângă cluburile sportive existente.

Astfel, în 1968 a fost creată secția de yachting a clubului Sportul Studențesc, club scăpat miraculos de decimarea proletară. Au putut să apară, astfel, câțiva sportivi care au reușit să țină steagul României sus la nivel internațional. Unii dintre aceștia au reușit o participare de excepție la prima Olimpiadă la care România a avut echipe și la yachting, cea de la Moscova, din 1980. Cel mai bun loc pe care România l-a obținut a fost locul XI, al echipei Andrei Chiliman – Cătălin Luchian la clasa Flying Dutchman.

După momentul 1990, foarte încet, românii au început să își îndrepte atenția și interesul către sailing. A fost redeschis Yacht Clubul Regal Roman în 1999, iar în 2002 chiar Majestatea Sa Regele Mihai I a acceptat să preia prerogativele de Comodor.

În plus față de puținele cluburi care au ființat și pe perioada comunistă, au apărut și altele, azi fiind afiliate Federației Române de Yachting nu mai puțin de 23 de cluburi, printre care și al nostru, și mai mult de 650 de sportivi legitimați, număr care crește an de an.

Putem spune, așadar, ca în momentul de față yachting-ul e pe un trend puternic ascendent.

Termeul de Yachting se referă la folosirea bărcilor denumite yacht-uri în scopuri sportive. Numele acesta, yacht, vine de la cuvântul olandez “jacht” care înseamnă vânătoare. Yacht-urile pot fi ambarcațiuni cu vele, puse în mișcare de vânt, sau fără vele, propulsate exclusiv de motor. Doar în cazul yacht-urilor cu vele, sportul se numește sailing.

Teodor SofronieE scump să deții o ambarcațiune? Nu ne referim la costul ei în sine, ci la costurile de întreținere și cheiaj. Aveți idee câți români dețin ambarcațiuni, mai mici sau mai mari?

Pasiunile sunt mai mult despre suflet și mai puțin despre bani. Sailing-ul nu e neapărat un sport costisitor, se poate face sailing mai ieftin sau mai scump, în funcție de posibilități și de dorință. Un marinar care vrea, bunăoară, să participe la competițiile sportive nautice din România are niște costuri absolut decente. Majoritatea pasionaților de yachting nu au propria ambarcațiune, ci le folosesc pe cele existente.

În cazul cheltuielilor pe care le are un proprietar de ambarcațiune, acestea sunt legate de cheiaj, asigurare, mentenanță și reparații.

În acest moment în țara noastră există 4 marine – Portul Tomis din Constanța, Portul Belona din Eforie, Portul turistic din Mangalia și Marina LifeHarbour din Limanu, aceasta din urmă fiind construită relativ recent. Aceste porturi găzduiesc în jur de 120 de veliere și 60 de ambarcațiuni cu motor. Costul cheiajului (adică a locului “de parcare”) diferă de la o marină la alta.

Teodor Sofronie marinaCea mai modernă și bine păzită marina, cea din Limanu, nu e cea mai scumpă. Această oferă și servicii de hotel și restaurant, are prețuri de cheiaj între 1200 și 1900 de euro pe an (în funcție de dimensiunile ambarcațiunii), în care sunt incluse curentul, apă, pază și alte servicii.

Marina din Eforie oferă servicii de cheiaj de la 1250 la 2500 de euro pe an. Dacă cuantificăm și asigurarea (extrem de importantă), mentenanța ambarcațiunilor, aplicarea unei vopsele speciale antivegetative (anti-fouling) o dată la 2 ani, diverse operațiuni de reparații, putem estima costurile întreținerii unei ambarcațiuni la 3-4000 de euro pe an.

Desigur, cu cât barca e mai veche, cu atât costurile pot fi mai mari. Pe de altă parte, o ambarcațiune bine întreținută și care are parte de skipperi grijulii are costuri mai mici de întreținere. Calitatea umană, în viață dar și în sailing, este esențială.

E mai ieftin să-ți ții ambarcațiunea undeva în străinătate decât în România?

Cu siguranță nu, cel puțin nu în Europa. Poate fi, însă, mai profitabil, dacă profitul este scopul tău. Grecia este cea mai importantă destinație de sailing din lume și poți munci toată vara, cu ambarcațiunea ta sau cu una închiriată, plimbând turiști printre insulele superbe ale Greciei. Dar costurile de cheiaj nu sunt în nici un caz mai mici decât în România.

Membrii clubului nostru navighează de cel puțin două ori pe an în aceste insule, de multe ori cu familia, pentru bucuria de a naviga și pentru libertatea pe care o oferă marea.

Ce școală trebuie să faci ca să devii skipper?

În România sunt mai multe școli acreditate de către Autoritatea Navală Română (ANR) pentru a ține cursuri de navigație și de sailing. Unele mai vechi, altele mai noi, școlile românești diferă mult în ceea ce privește calitatea cursurilor și seriozitatea.

Din experiența noastră, fără să cunoaștem perfect chiar toate școlile de sailing din România, Seanergya oferă o calitate excepțională a cursurilor iar SetSail este cea mai mare școală de sailing, cu sute de cursanți anual, având și o bogată experiență în competiții sportive interne dar și internaționale.

Teodor SofronieDacă cineva are nevoie de un sfat în privința școlii, noi putem să oferim informații și păreri din experiențele noastre. Scopul principal al Clubului de Yachting „Sail La Vie” este dezvoltarea sailingului la noi în țară și întărirea comunității de oameni pasionați de sailing, așadar oricine este binevenit la noi să stăm la o “cafea”.

După absolvirea cursurilor unei astfel de școli, următorul pas este, exact ca în cazul permisului auto, să dai un examen în fața statului, în speță a Autorității Navale. Odată luat acest examen, cu carnetul în mână, poți să începi cu adevărat să înveți să navighezi. După părerea noastră, experiența e la fel de importantă ca școala.

Cei care își doresc să plece cu un velier pe mare ar trebui să participe la câteva competiții, să facă un pic mai multă navigație decât ce le oferă școala, în condiții și mai grele, nu doar cu soare și cer senin. Parafrazându-l pe președintele Statelor Unite, Theodor Roosevelt, „marea liniștită nu face marinari iscusiți”.

Ce echipament trebuie să aibă în dotare un navigator?

Pe lângă vestă de salvare, cel mai important lucru legat de momentul în care ești pe barcă este că echipamentul pe care îl porți să te țină „uscat și cald”. Având acest lucru în vedere, simplu spus, echipamentul specific de navigator este impermeabil, iar sub această protecție de apă trebuie să fii îmbrăcat în așa fel încât să nu-ți fie frig, asta când vremea nu este bună.

Dacă este timp frumos, trebuie să fii atent să te protejezi de soare. Bineînțeles că te echipezi în funcție de condițiile de navigație însă trebuie să fii pregătit pentru orice fel de condiții.

Teodor SofronieExistă brand-uri renumite pentru echipamente, care au făcut din asta o artă, iar distribuitorul din România al unuia dintre ele ne este partener, astfel că membrii clubului nostru beneficiază de reduceri substanțiale. Se găsesc echipamente și la magazine mai mari dedicate sportului, la un preț absolut decent. Fără a oferi o calitate desăvârșită, acestea sunt foarte potrivite pentru nivelul de începător.

Există vreo șansă ca România să aibă rezultate la yachting, la nivel internațional? De ce nu participăm la Olimpiade, de pildă?

Sigur că există șanse și există chiar și rezultate. Având o sincopă destul de mare din pricina dezastrului produs de comuniști, cu un handicap imens legat de bazele sportive, prea puține și slab dotate, dar prin oameni cu adevărat extraordinari, yachting-ul românesc are rezultate mult peste condiții și are și viitor.

Sailing-ul a devenit sport olimpic în anul 1900. Prima participare la o Olimpiadă a României cu echipe de sailing s-a întâmplat abia în 1980, așa cum povesteam mai devreme, iar a doua și ultima până acum în 1996 la Atlanta, fără alte rezultate deosebite în afară de calificare. De atunci România a participat la competiții Balcanice, câștigând medalii de aur atât la seniori (2002, 2007 și 2008) cât și la juniori (2009).

Teodor SofronieÎn acest moment ne mândrim cu un Campion Mondial și European, domnișoara Ebru Bolat, sportivă a  Yacht Clubului Regal Roman, campioană europeană la Clasa Zoom 8 (Constanţa – aprilie 2014), campioană europeană la Clasa Optimist (Dublin – iulie 2014), vicecampioană mondială la Clasa Zoom8 (Kalovig – august 2014), care are șanse serioase să se califice la Olimpiada de la Tokyo.

În același timp, suntem extrem de bine reprezentați la nivelul Oficialilor de Cursă Internaționali ai World Sailing (federația internațional de resort), prin Dan Mitici – Judecător Internațional și Cosmin Alexandru Andronic – Ofițer de Cursă Internațional. În timp, prin efortul cluburilor de a antrena copii, suntem convinși că vom fi din ce în ce mai bine reprezentați în competițiile internaționale.

Aș dori aici să subliniez munca de neprețuit pe care o face profesorul Liviu Doară pentru copiii care vin să învețe sailing în Herăstrău dar și faptul că CSM București are, de anul trecut, o secție de yachting, unde sperăm să atragă câți mai mulți copii. Yachting-ul nu e doar un sport, e un mod de viață, și, spre deosebire de alte sporturi, poate fi practicat până la vârste înaintate.

Unul dintre membrii cei mai importanți ai primului echipaj Sail la Vie, echipaj care a câștigat Cupa României în sezonul 2017 cu velierul Constanza, este născut în anul 1950. Numele lui este Corneliu Bossenmeyer și este un navigator desăvârșit, puternic și priceput, cu o condiție fizică de invidiat chiar și de către cei mai tineri. El este un exemplu pentru noi toți și dovada că vârsta nu contează în sailing.

Putem vorbi cu mândrie și despre partea de cruising a sailingului, navigația obișnuită pe mări și oceane. Există câțiva temerari care, din păcate, sunt prea puțin cunoscuți publicului din țară.

Teodor SofronieUnul dintre ei este un navigator de referință la nivel mondial, ale cărui cărți sunt citite de pasionați de yachting și marinari din toată lumea: Jimmy Cornell (Corneliu Cismașu), român din Brașov plecat în 1969 din țară, cu o poveste de viață demnă de un film. Jimmy a făcut înconjurul lumii cu velierul de câteva ori, prima oară în anii 70 împreună cu soția și doi copii.

Timp de câțiva ani a trimis regulat reportaje de succes din voiaj la BBC. El este fondatorul „Atlantic Rally for Cruisers” (ARC), o competiție transatlantică pentru veliere de croazieră la care anual se înscriu sute de ambarcațiuni. Printre cărțile sale de referință, vândute în mii de exemplare în lumea întreagă, sunt: „World Cruising Routes”, „World Voyage Planner”, „Cornell’s Ocean Atlas”.

E complicat să navighezi? Ce calități trebuie să ai?

Mai degrabă nu. Noțiunile de bază sunt ușor de înțeles și orice persoană care a absolvit o școală bună și are puțină experiență poate naviga costier, de vacanță. În ceea ce privește navigația pe ocean, lucrurile sunt un pic mai complicate și necesită o bună cunoaștere a teoriei și multe ore de practică traduse în multe mile navigate în zone cu maree semnificativă.

În competițiile sportive există roluri pe o barcă pentru care nu e nevoie să ai cine știe ce experiență sau să fi făcut școală, așa cum există roluri pentru care trebuie să fii extrem de bine pregătit. Multe se pot învăța din mers. Siguranța este cel mai important element de care un skipper trebuie să țină cont, indiferent de situație.

Tăria psihică, buna cunoaștere a ambarcațiunii și a teoriei cât și experiența sunt calități esențiale în sailing. De asemenea, într-o competiție sportivă este extrem de important lucrul în echipă, ambarcațiunea depinde de fiecare dintre membrii echipajului.

Marea Neagră e o mare bună pentru navigat?

În primul rând trebuie spus că e o mare diferență între navigația pe ape cu maree puternică sau fără maree vizibilă. După cum știți, Marea Neagră, ca și Marea Mediterană, nu are o maree sesizabilă. Navigația este mai ușoară, dar experiența pe care o capeți nu este suficientă pentru a fi capabil să navighezi în condiții de siguranță în locuri cu maree puternică.

Astfel, școlile de sailing internaționale, așa cum este, de pildă, Royal Yachting Association din Marea Britanie (RYA), cea mai prestigioasă școală de navigație din lume, nu recunosc decât parțial experiența acumulată în mările fără maree. Marea Neagră este, totuși, o mare imprevizibilă, cu vreme repede schimbătoare, în care predomină vânturile din Nord Est.

Teodor SofronieEste o mare bună pentru competiții, pentru petreceri pe mare și pentru plimbări de-a lungul coastei. Deși nu avem insule atrăgătoare, drumul către Balcic este foarte frumos și îi invităm pe iubitorii mării să încerce măcar o dată o astfel de plimbare.

Un capitol aparte în inima noastră îl reprezintă cununiile civile pe mare. Deoarece skipper-ul, în anumite condiții, are dreptul să fie și ofițer al stării civile cu condiția ca ambarcațiunea pe care o conduce să părăsească apele teritoriale românești, am organizat mai multe cununii civile pe mare.

Este unul dintre cele mai frumoase momente pe care le-am trăit în viața noastră. Soarele, marea, cei doi îndrăgostiți și emoția, toate împreună sunt extraordinare. Cuplurile care au ales acest tip de cununie civilă au fost extrem de fericite de decizia lor și nouă ne-au făcut viața mai frumoasă.

Ce înseamnă, practic, să organizezi un eveniment pe mare?

Un eveniment pe mare înseamnă bucurie dar și muncă. Siguranța pasagerilor dar și distracția sunt importante. Sunt cazuri în care îi învățăm pe participanți să facă noduri, să regleze velele sau să calculeze traseul ambarcațiunii, dar și momente în care se discută la un pahar de vin sau de șampanie. Toate acestea sunt momente frumoase și noi ne bucurăm de fiecare dintre ele.

Câte persoane pot lua parte la un asemenea eveniment?

Pe o ambarcațiune încap între 8 și 14 persoane, în funcție de mărimea acesteia, dar numărul de veliere care participă la eveniment poate fi relativ mare, astfel încât se pot organiza evenimente cu mai multe ambarcațiuni.

Se pot organiza și ședințe foto pe ambarcațiuni? Ce tip de ambarcațiuni sunt puse de fapt la dispoziție pentru aceste evenimente?

Ședințele foto sunt spectaculoase și se potrivesc unor teme variate. Velierele au structura de pe punte, ne referim la catarg și vele, iar fotografii folosesc de multe ori aceste elemente pentru a capta imagini ieșite din comun. De exemplu, designerul de costume bărbătești Tudor Tailor, care este și unul dintre partenerii Clubului „Sail La Vie”, a avut ședințe foto pe ambarcațiuni și au ieșit extraordinar.

Care sunt… mările pe care se poate naviga?

Se poate naviga pe orice apă suficient de adâncă, însă 70% din sailing-ul mondial se desfășoară în Grecia și Croația. Nu cred că există marinar român să nu fi fost măcar o dată în vacanță în apele acestor țări.

Câți membri are în acest moment clubul și care e numărul țintă la care doriți să ajungeți?

Teodor SofronieClubul nostru e tânăr și viguros. În acest moment avem 41 de membri cotizanți și ne dorim să vină cât mai mulți iubitori de mare și de navigație alături de noi. Cotizația anuală este de 30 euro. Membrii beneficiază de reduceri la serviciile oferite de partenerii noștri pe baza unui card de membru.

De la școli de sailing la restaurante sau petreceri pentru copii, clinici dentare de excepție, modă sau producție video, echipament de sailing sau parcare la aeroportul Otopeni, partenerii noștri oferă servicii foarte variate. În fiecare an membrii clubului își pot petrece una sau două săptămâni în Grecia, pe mare, cu ambarcațiuni închiriate din Atena.

În plus, toți membrii clubului Yacht Club Sportiv Sail La Vie au reduceri la închiriere de ambarcațiuni, pot participa în competițiile sportive la care participă clubul și, curând, își vor putea petrece timpul într-o cafenea a clubului nostru, alături de alți pasionați de sailing.

Citește și un interviu cu Leon Rotaru, care a pariat pe sporturile nautice și a câștigat